Hvordan meditasjon kan endre hjernen din med Harvard Professor Sara Lazar

Har du hørt ordet meditasjon, men ikke helt forstått hva det er eller hva du skal gjøre? I dagens episode har jeg tatt en prat med Sara Lazar som er Førsteamanuensis forsker i psykiatri avdelingen ved Massachusetts General Hospital og en assisterende professor i psykologi ved Harvard Medical School. Fokus for hennes forskning er å belyse de nevrale mekanismene bak de gunstige effektene av yoga og meditasjon, både i kliniske settinger og hos friske individer. 

Personlig har jeg brukt en form for fokus meditasjon de siste 4 årene og fått erfare hvilken positiv effekt dette har på kroppen både fysisk og psykisk. Vi er innom følgende:

  • Hjelper meditasjon på stress? Hva må du gjøre?
  • Hvordan du kan bruke meditasjon for å bli kvitt en negativ følelse
  • Kan du prestere bedre ved å meditere?
  • Hvordan endrer det hjernen din? 
  • Hvor mye må du meditere for å få en kort og langvarig effekt
  • Hvilken innvirkning har det på hjernen din
  • Hva er forskjellen på Mindfulness og mantra meditasjon?
  • Hvilken innvirkning tyder forskning på at meditasjon har fysisk(hormonelt) på kroppen din?
  • Hva er den optimale tiden å meditere
  • Hvilke sykdommer kan meditasjon redusere risikoen for
  • Hvordan oppleves meditasjon?
  • Når vet du at du er i en form for meditativ tilstand?
  • Hvilken type meditasjon burde du bruke ved panikkangst
  • Med mer..

Enjoy! (PS det kan være litt dårlig lyd i starten, men dette blir bedre utover i episoden)

Lytt til dagens episode ved velge under:

Mentaltrener podcasten på Itunes eller din favoritt podcast-app og trykk subscribe (abonner).

Soundcloud (Android)

Relaterte innlegg

Mentaltrener Podcast

Peak Performance med Mike Rosenfeld

Hvilke teknikker kan du bruke for bedre fokus og mot frykt? Mike Rosenfeld er en Peak Performance Coach, foredragsholder og pusteteknikk terapeut Hentet fra hans

Read More